مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

پيروي از راي اكثريت مطابق با قانون طبيعت است . زيرا طبيعت نيز تابع آثاراكثريت است نه كل . در حاليكه ملاك دين در دنياي معاصر فرضيه اي غير قابل اجرابيش نيست .
اين مطلب كه طبيعت پيرو اكثريت است , مطلبي درست است اما تعارضي با وجوب پيروي از حق ندارد . بلكه خود يكي از مصاديق حق است . توضيح آنكه اولا ; اساس معرفت وعلم انسان امور واقعي و خارجي است كه داراي نظام ثابت و دائم علي و معلولي است . حتي حوادث و پديده هايي كه اكثريت وقوع دارند در اين امر كه همواره چنين اند ثابت و لايتغيرند . ثانيا ; انسان به حسب فطرت پيرو چيزي است كه واقعي وخارجي باشد . ثالثا ; حق امري خارجي است و انسان در برابر آن خاضع است . امانظر انسان و درك او صرفا وسيله اي است براي رسيدن به واقعيت و حق است . بـا تـوجـه بـه مـطـالـب فـوق روشـن مـي شود كه حق بودن يعني دوام وقوع يا اكثريت وقوع در طبيعت نهايتا به دوام و ثبات برگشت مي كند كه اين دو صفت خارج اند از صفت و ذهن و فكر . به عبارت ديگر دوام و ثبات صفات امر معلوم اند نه صفت علم . پس وقوع دائمي يااكثري در طبيعت خود نوعي حق اند . اما آراء و نظرات اكثريت در برابر اقليت معلوم نيست كه همواره حق باشد بلكه اگر مطابق با واقع نباشد باطل است .

تفسير الميزان ج 4 ص 103
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.